دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1399 - 10:43
موسوی:

 حادثه نطنز هیچ تأثیری بر فعالیت هسته‌ای ایران نگذاشته است/آمادگی وزارت خارجه برای تعامل با مجلس

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: حادثه نطنز هیچ تأثیری بر فعالیت هسته‌ای ایران نگذاشته و بازسازی بلافاصله آغاز شد.
کد خبر : 501364
AG8I0065.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا،  سیدعباس موسوی پیش از ظهر امروز در محل وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران پیرامون تحولات جاری پاسخ داد.


بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت پنجمین سالگرد انعقاد برجام


موسوی در خصوص پنجمین سالگرد انعقاد برجام در بیانیه‌ای تصریح کرد: پس از 13 سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (14 ژوئیه 2015) تفاهم گردید. برجام یک هفته بعد با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد و به‌عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد. در سطح ملی، در تاریخ 21 مهر 1394 بر اساس «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» اجرای برجام توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. مقام معظم رهبری نیز با اشاره به بررسی‌های دقیق و مسئولانه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی و عبور این توافقنامه از مجاری قانونی، در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور دستوراتی را صادر و با برشمردن الزامات نُه‌گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه 634 مورخ 19/ 05/1398 شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.


وی افزود: به دنبال نهائی شدن برجام، قوانین رفع تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا نیز در تاریخ 18 اکتبر 2015 (26 مهر 1394 و قبل از آغاز اقدامات هسته‌ای ایران) مصوب شدند و مقرر گردید پس از انجام برخی اقدامات هسته‌ای از سوی کشورمان و هم‌زمان خاتمه دادن به تمامی سؤالات و ابهامات و تأیید توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخی از اقدامات پیش‌بینی‌شده در برجام، رفع تحریم‌ها طبق برجام اثربخش شود که این امر در تاریخ 26 دی‌ماه 1394 رخ داد.


به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، تا قبل از روی کار آمدن رژیم ترامپ در آمریکا، علی‌رغم برخی موانع و مشکلات بر سر راه انتفاع اقتصادی ایران، برجام از روند اجرائی متعادلی برخوردار بود. لکن پس از ورود ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دی‌ماه 1395)، و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت 1397 (8 می 2018)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن مجدداً علیه جمهوری اسلامی ایران به‌طور کامل اجرایی شد.


اجرای نامتوازنِ برجام ازیک‌طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یک‌جانبهٔ آمریکا و تضییقات آن (با اعمال فشار به بانک‌ها و شرکت‌های خارجی در تمامی حوزه‌ها برای عدم همکاری با ایران و وضع تحریم‌های جدید) از طرف دیگر، باعث شد یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ 18 اردیبهشت 1398 (8 می 2019) شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیمِ متوقف کردن گام‌به‌گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای را با اعطای فرصت‌های 60 روزه به دیپلماسی، اتخاذ نماید. به دنبال بی‌عملی کشورهای اروپائی عضو برجام، گام دوم در تاریخ 16 تیرماه 1398، برداشته شد.


موسوی در ادامه افزود: سپس گام سوم در تاریخ 15 شهریور 1398، گام چهارم در تاریخ 15 آبان 1398 و نهایتاً گام پنجم و نهائی در تاریخ 15 دی 1398 (5 ژانویه 2020) اتخاذ گردید. بر اساس گام پنجم و نهائی توقف اجرای داوطلبانه تعهدات هسته‌ای، ج.ا.ایران آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار گذاشت.


بدین ترتیب برنامه هسته‌ای ج.ا.ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و بعد از آن برنامه هسته‌ای صرفاً بر اساس نیازهای فنی توسط سازمان انرژی اتمی ایران پیش رفته است. لازم به ذکر است در همین حال همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق تعهدات پادمانی و اجرای داوطلبانهٔ پروتکل الحاقی کماکان ادامه دارد.


سخنگوی وزارت امور یادآور شد: رژیم ترامپ در آمریکا به دلیل مسائل انتخابات ریاست جمهوری در آبان 1399، در تلاش است به یک پیروزی در سیاست خارجی خود در قبال ایران دست یابد، لذا نابودی بیش‌ازپیش برجام را به نفع خود ارزیابی می‌کند و در تلاش است تا عدم انتفاع کشورمان از منافع سیاسی برجام را نیز تحقق بخشد. بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت در مهرماه 1399 محدودیت‌های تسلیحاتی ج.ا.ایران رفع می‌گردد و رژیم ترامپ درصدد است تا قطعنامه 2231 را مختل سازد.


رئیس پیشین اداره دیپلماسی رسانه‌ای تأکید کرد: پیش‌ازاین ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران هشدارهای لازم را به کشورهای باقی‌مانده در برجام و به جامعهٔ بین‌المللی داده است که در صورت عدم انتفاع ایران از برجام واکنش ایران قاطع خواهد بود. وزیر محترم امور خارجه نیز طی مکاتباتی با دبیرکل سازمان ملل متحد و هماهنگ‌کنندهٔ اروپائی برجام، مواضع جمهوری اسلامی ایران را رسماً اعلام نموده‌اند. جامعهٔ جهانی رژیم قانون‌شکن و قلدرمآب آمریکا را به‌خوبی می‌شناسد و شناخت کافی از این حامی تروریست‌های تکفیری و مرتجع در منطقه و هم‌پیمانان آن دارد. رژیم سلطه‌طلب آمریکا نمی‌تواند بیش از این به دلیل تسلط بر ساختارهای سیاسی و اقتصادی- پولی بین‌المللی، سیاست‌های غیرقانونی خود را به‌پیش ببرد، و عصر حاکمیت قانون به این سادگی که ترامپ فکر می‌کند، خاتمه نیافته و نظام بین‌الملل به عصرِ حکم‌فرمائی قانون جنگل بازگشت نخواهد کرد.


چرایی هیاهو درباره سند راهبردی ایران و چین


سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سند جامع راهبردی ایران و چین گفت: ایران به‌عنوان کشوری مهم در غرب آسیا و چین به‌عنوان کشوری کلیدی در شرق آسیا دارای روابط حسنه‌ای بوده‌اند. در سند جامع همکاری‌های دو کشور یک برنامه کامل راهبردی تنظیم و تهیه شد و ظریف رایزنی‌های زیادی با طرف‌های چینی انجام داد تا پیش‌نویس نهایی از سوی ایران آماده شد که باید به تأیید طرف چینی برسد. این سند برای طرفه‌ای مختلف غیرقابل‌باور است و فکر می‌کنند همه تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند که بیجا فکر نمی‌کنند. ما روابط درازمدت با چین را تبیین می‌کنیم و همه کارشکنی‌ها ریشه خارجی دارد و اتاق فکرها نیز بیدار هستند تا وقفه بیندازند.


سند چین در حال مذاکره و قرارداد بوده و نقشه راه است و باید بررسی شود و چیزی نیست که بیان شود. طبعاً وقتی نهایی شود اطلاع‌رسانی می‌شود و جوسازی‌ها به سود کسانی است که خواستار روابط خوب ایران با دیگر کشورها نیستند. وقتی طرف چینی تأیید کرد اسناد اطلاع‌رسانی می‌شود.


برآورد امنیتی درخصوص حادثه نطنز


وی در خصوص حادثه نطنز نیز تصریح کرد: بررسی‌های همه‌جانبه انجام‌شده ولی جمع‌بندی نهایی انجام‌نشده است. بعد از جمع‌بندی شورای عالی امنیت ملی یا سازمان انرژی اتمی، نتیجه اعلام خواهد کرد. حادثه نطنز هیچ تأثیری بر فعالیت هسته‌ای ایران نگذاشته و بازسازی بلافاصله آغاز شد. هرگونه گزارشی که در جاهای مختلف مطرح می‌شود و ادعاهایی را متوجه ایران کند، در برآوردهای امنیتی بررسی خواهد شد. درباره علل و عوامل حادثه نطنز اگر به این نتیجه برسیم رژیمی پشت حادثه قرار دارد، باید به مسئولیت خود اعتراف کنند.


موسوی درباره بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نعمت ولایت و رهبری نعمتی است که در زمینه این‌گونه اختلافات و موارد خود را نشان می‌دهد. وزارت خارجه آمادگی خود را به‌ویژه بعد از فرمایش رهبر انقلاب برای تعامل با نمایندگان اعلام می‌کند. هرگونه شکاف موجب سوگیری دشمنان می‌شود و لازم است همه قوا و نهادها هم‌افزایی داشته باشند تا از این شرایط عبور کنیم.


رئیس پیشین اداره دیپلماسی رسانه‌ای با اشاره به مناسبات تهران-دمشق تصریح کرد: ما از گذشته‌های دور و اکنون روابطی همه‌جانبه با سوریه داشته‌ایم و این روابط متوالی و در حال رشد بوده است. این روابط در دوره جدید که دولت دمشق در حال مبارزه با تروریسم بین‌المللی بوده، حائز اهمیت است و قراردادهای سیاسی نظامی با دولت و ملت سوریه در همین راستاست.


سیاست خارجی ایران در صورت ریاست جمهوری بایدن


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا در ارتباط با سیاست خارجی ایران پس از ریاست جمهوری احتمالی جو بایدن تصریح کرد: درمجموع برای ایران مسائل داخلی آمریکا اهمیتی ندارد و هر دوره‌ای سیاستمداران مختلفشان را تجربه کرده‌ایم. مهم نوع تعامل و مواجه آن‌ها با جمهوری اسلامی است که نحوه واکنش ایران را مشخص خواهد کرد.


وی گفت اروپا بخشی از برجام و همچنین هماهنگ‌کننده آن است. قبلاً خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی بود و اکنون جوزپ بورل. ایران برای سومین بار است که نقض عهد را بلافاصله مکتوب اعلام کرده و خواستار فعال شدن مکانیسم حل اختلافات شده است. اینکه برخی‌ها از مسئولیت شانه خالی می‌کنند به معنای این نیست که ایران درخواست مطرح نکرده است.


واکنش به آتش گرفتن ناو آمریکایی


موسوی در واکنش به خبر آتش گرفتن یک ناو آمریکایی در کالیفرنیا نیز به طعنه گفت: جالب است که ناوهای آمریکایی چه زود آتش می‌گیرند. من اظهارنظری ندارم.


کره جنوبی بدهی خود را پرداخت کند


رایزن پیشین اقتصادی ایران در هلند درباره طلب ایران از کره جنوبی نیز گفت: در سطح سفرا و مقام‌های اقتصادی و سیاسی دو کشور رایزنی‌ها ادامه دارد و به‌صراحت به آن‌ها گفته‌ایم بهانه‌هایشان اصلاً قابل‌قبول نیست. یک کشور یاغی ایران را تحریم کرده و کره جنوبی به‌عنوان کشوری مستقل نمی‌تواند بهانه تحریم را مطرح کند. بهتر است آن‌ها طبق توافقات با مقامات جمهوری اسلامی بدهی‌های خود را پرداخت کند.


پیگیری‌ها درباره مرگ قاضی منصوری در رومانی


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پرونده قتل قاضی منصوری گفت: سفیر ایران در رومانی با مقام‌های پزشکی قانونی رومانی دیدار کرد و جسد قاضی غلامرضا منصوری با ذکر دلایل مرگ به دادگاهی در این کشور ارجاع داده شد.


وی افزود: پس از بررسی دادگاه اجازه داده خواهد شد جسد متوفی با وکالت خانواده‌اش و با کاهش محدودیت‌های پروازی ناشی از شیوع کرونا، در پروازی به ایران منتقل شود.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته